Listarea & Cautarea Produselor

Episodul 4:

Listarea produselor pe EmagMarketplace / Cautarea de produse (Sourcing)

Despre onlineSellers (cum sa vinzi pe maketplace Romania)

Intro

Astazi vom parcurge un modul foarte important, respectiv listarea produselor. Deja esti inregistrat pe platforma EmagMarketplace, mai trebuie sa si listezi produsele pentru ca sa le gaseasca clientii si astfel sa incepi sa vinzi pe situl emag.ro! Si desigur vom mai vorbi si despre cum sa gasesti produse pentru a le vinde online pe situl emag.ro!

Cum adaugi produse pe situl emag.ro?

Pentru ca ai finalizat inscrierea (in episoadele anterioare ti-au aratat cum se face), deja ai date proprii de acces in platforma EmagMarketplace, asadar odata logat, te duci la:

  • Produse
  • Adauga produs

Apoi ai de ales intre 2 optiuni:

  1. Cauta un produs existent – atunci cand vrei sa intri pe un listing deja prezent si vei vinde in sistem “Wholesale” respectiv cumperi de la diversi distribuitori cu preturi bune si apoi re-vinzi pe situl emag.ro (de exemplu Cosmetice). Aici nu sunt foarte multe de spus, odata gasit produsul o sa ai fie un buton de “Adauga oferta” fie link “Cere acces” atunci cand nu esti deblocat in categorie (accesul se primeste usor, spre deosebire de Amazon unde actualmente – Sep 2022 – este un proces foarte nesigur)
  2. Adauga un produs nou – atunci cand listezi propriul produs, aflat pentru prima data pe platforma, in sistem cumoscut sub denumirea de “Private Label” sau “Marca sau Brand Propriu”

Avand in vedere procesul mai complex in varianta nr 2, ne vom concentra mai mult pe pasii de aici:

Ni se cer mai departe cateva date esentiale, in 4 pasi:

1. Draft

  • nume produs
  • brand
  • ID produs
  • cod produs
  • EAN
  • limba sursa

2. Imagini

Minim 4 poze / produs

3. Caracteristici de baza

Aici trebuie sa alegi din ceea ce este deja predefinit in platforma si sa incadrezi produsul tau cat mai bine (gen “dimensiune ecran” sau “capacitate memorie” etc, functie de produs sunt altele)

4. Pret si stoc

Aici pui pretul de vanzare si de asemenea si stocul initial

Detalii despre listare produse pe EmagMarketplace

Nota: in Pachetul Premium avem detalii cu mult mai amanuntite referitoare la listari, aici am pus doar lucrurile majore.

1. Draft

Numele produsului il poti stabili tu insuti! Este produsul tau, il poti denumi desigur cum doresti! De asemenea si denunirea brand-ului propriu! Asta este cea mai frumoasa parte din antreprenoriat, atunci cand lansezi o marca de produse, cand cresti un produs si atunci cand acesta are succes – sa fii mandru ca TU ai fost in spatele povestiii de succes a acestuia!

2. Poze

Formate acceptate:

  • JPG (.jpg)
  • PNG (.png)
  • GIF(.gif)

Rezolutie maxima poze EmagMarketplace: 6000x6000px, 8Mb. Rezolutie minima poze EmagMarketplace: 640x640px

Foarte importanta este poza principala, practic ea fiind “cartea de vizita” cu care te prezinti in fata clientilor!

In online clientul nu poate atinge sau interactiona cu produsul, asadar toata experienta de cumparare se bazeaza pe vizual. Ai grija sa incarci o poza principala care sa ilustreze produsul intr-o forma cat mai atractiva, care sa te ajute la rata conversiei (procentul de vizitatori transformati in clienti cumparatori). 

Ca sa editezi pozele intr-un mod profesionit recomandam cea mai populara platforma de acest tip din lume, denumita CANVA (link aici)

3. Caracteristici de baza

Aici din nou trebuie sa incadram produsul nostru in structurile predefinite ale EmagMarketplace. Vorbim aici de caracteristicile produsului, care difera in functie de categoria produsului. Daca pastram categoria de telefoane mobile pe care am dat-o exemplu mai sus, vom avea de completat campuri predefinite ce tin de particularitatile produsului in cauza: dimensiunea ecranului, de memorie, timp de stand by, etc. Cu alte cuvinte: caracteristici esentiale pentru produsul respectiv. Atentie, astea apar in filtrele sitului emag.ro, atunci cand un client cauta un telefon cu memorie de 128Gb va folosi filtrul din aceste campuri predefinite.

Completeaza cu atentie realitatea, astfel incat sa oferi o experienta de cumparare pozitiva clientilor!

In cazul de fata daca telefonul tau are 64Gb si apare (tu il pui) in filtrul de 128Gb nu ai facut nimic, oricum nu vei face vanzare, in schimb neaparand in fata clientilor care cauta 128Mb si sunt cu mult mai probabil sa cumpere (ca de asta si cauta) pierzi vanzare!

 

4. Pret si stoc

La final lucrurile stau relativ simplu: vei pune pretul de vanzare si de asemenea si stocul initial, cu mentiunea ca acesta este dinamic, pe masura ce se fac vanzari scade, iar atunci can primesti marfa poti face tu direct actualizare de stoc in platforma (chiar daca uneori dureaza cateva minute bune pana se actualizeaza).

Nota: in Pachetul Premium avem detalii cu mult mai amanuntite referitoare la listari, aici am pus doar lucrurile majore.

Cautare produse Marketplace

Anexa: Cum alegi ce produse poti vinde online?

Ce poti sa vinzi online? Cum aleg un produs? Pe ce criterii?

Trebuie sa o gandesti simplificat:

  1. Mai intai alege o categorie de produse. Trebuie sa dai cumva la o parte balastul. Sa zicem ca te decizi la Sport.
  2. Mai departe gandeste-te care este pasiunea ta, ce iti place mai exact din aceasta categorie? In cazul de fata, ce sport preferi? Despre care stii cele mai multe detalii? Sa zicem Tenis.
  3. Si deja esti foarte aproape. In interiorul acestei sub-categorii ajungi deja la un produs anume. Cum? Pai incepi sa te gandesti la lucruri mai practice, de exemplu:
    1. la logistica. Ce produs din Tenis este suficient de usor (sa zicem 1-3 kg)? Pentru ca, curierii de regula vor taxa suplimentar tot ce depaseste 1 kg
    2. la competitie. Cate produse similare sunt deja pe situl emag.ro? Crezi ca ai si tu loc langa ei?
    3. la marja (profit). Ce preturi se practica in medie? Crezi ca o sa fii profitabil comparativ cu pretul tau de achizitie?

Pe de alta parte, daca vei vinde produse deja existente pe EmagMarketplace, analiza aceasta este mult mai simpla si se rezuma in principal doar la pretul de achizitie; asadar sa mergem mai departe cu sursele de aprovizionare:

Cum cauti produse pentru a le lista pe situl emag.ro? Dar furnizori?

Toate bune si frumoase dar marea intrebare ramane: ce anume voi vinde pe situl emag.ro? De unde gasesc produse pentru a le vinde pe situl emag.ro? Cum cauti produse pentru vanzare pe esitul emag.ro? De unde gasesti stocuri si surse de aprovizionare?

Raspunsul este (intotdeauna) simplu: fie de pe piata interna, fie din import.

Update Sep 2022: avem disponibil un Calculator de profitabilitate, dupa comisioanele EmagMarketplace si alte costuri, disponibil aici

 

Produse locale (piata din Romania)

1. Wholesale

Poate cea mai simpla varianta este cea in care gasesti produse in Romania. Am vorbit mai devrem despre faptul ca poti intra pe un listing deja existent si vinde langa alti selleri. Astfel, in masura in care ai gasit un furnizor local – sunt zeci si sute de distribuitori – poti cumpara produse cu rulaj si vinde direct.

Este ceea ce se numeste in Amazon Wholesale. Practic conteaza in primul rand ce pret ai. Gasesti furnzorul, negociezi cantitati si primesti preturi. Ideal de exemplu la Detergenti, Cosmetice si alte produse de rulaj pe branduri mari si cunoscute!

Nota: in Pachetul Premium avem detalii cu mult mai amanuntite, inclusiv date de contact (sau cum le poti gasi) de la distribuitorii mari locali

2. Retail Arbitraj

O alta varianta ar fi sa mergi in magazinele mari si sa profiti de preturile la reducere si apoi sa re-vinzi pe situl emag.ro. Conceptul se numeste: Retail Arbitraj (cumperi ieftin din magazine fizice si apoi vinzi mai scump in magazine sau pe platforme online). Aceasta metoda este mult mai populara in afara, pe Amazon, din pacate in Romania piata este mult mai mica si este greu sa gasesti produse viabile prin aceasta metoda. Si mai ales ca trebuie sa fii constant (permanant) in cautari de produse (oferte).

Insa exista varianta de en-gross, gen Metro sau Selgros de unde poti cumpara in mod constant produse si revinde pe situl emag.ro. Mai ales ca:

  1. preturile sunt (relativ) constante
  2. aproape intotdeauna au stoc
  3. faci comert civilizat, respectiv cu factura pe firma direct – client profesionist, nu end-user
  4. poti cumpara cantitati maridintr-un singur articol, fara probleme (nu cum spune Kauflad de exemplu “cantitati pentru consumul individual“)
  5. poti face un fel de drop-shipping, respectiv sa nu cumperi stoc, decat dupa ce ai comanda de la EmagMarketplace. Practic nu investesti in produse, nu stai cu grija banilor blocati in stoc

Pe de alta parte insa, marjele sunt mici, comisioanele EmagMarketplace plus transport curier facand destul de greu sa ai castiguri serioase

3. Producatori locali

Probabil cea mai viabila varianta cu aprovizionare locala este cea in care cumperi de la un producator local. Vorbim aici in special de produse Private Label (marci proprii, nelistate inca pe platforma). Sunt numerosi producatori mici si medii locali care nu au habar de vanzarile online sau o fac destul de marginal. Sau doar pe siturile lor, slab dezvoltate. Vorbim aici de la producatori de diverse articole hand-made pana la mobilier, etc.

Nota: in Pachetul Premium avem detalii cu mult mai amanuntite referitoare la cautari produse, aici am pus doar lucrurile majore.

Curs special EmagMarketplace

Produse din import (piata externa)

1. Produse din Uniunea Europeana

Poti vinde produse pe care le cumperi de la furnizori din UE. Procesul este destul de simplu; gasesti distribuitori, dai comanda, ei iti livreaza in tara si tu mai departe vinzi.

Fiind in UE, nu ai treaba cu taxe vamale, cu declaratii de import si alte asemenea. Doar sa tii cont ca daca ai o firma noua fara cod de TVA trebuie sa aplici pentru cod de TVA intracomunitar. Acesta se da pe loc sau in cateva zile si este gratuit, de la ANAF-ul de care apartine firma ta. Acest cod nu te face platitor de TVA in adevaratul sens al cuvantului, insa tranzactiile intracomunitare trebuie inregistrate cu acest cod si mai departe raportate lunar la ANAF-ul de care apartii (se ocupa contabilul, este o declaratie separata, dedicata acestor tranzactii).

Nota: Acest site nu ofera sfaturi financiare sau contabile – intreg continutul trebuie privit ca fiind in scop recreeativ.

Cum si unde gasesc furnizorii? Simplu: online! Google! Apoi ii contactezi, negociezi preturi, cantitati, discounturi, timpi de livrare. Piata online este foarte mult dezvoltata in UE astfel incat sa gasesti numerosi furnizori online, pregatiti sa sustina comert electronic. Pentru abordare fa-ti un business email si site de prezentare urmand de exemplu recomandarea noastra, de AICI  (mentioneaza faptul ca vii de pe situl onlineSellers pentru a primi automat un discount de 10% din pretul afisat! 

De ce site si email business? Pentru ca este important sa apari profesionit in ochii furnizorilor, astfel incat sa iti raspunda si sa incepi o colaborare puternica din start. Si ar trebui sa ai succes, mai ales ca deschizi pentru ei piata noua, cea din Romania unde nu sunt foarte multi prezenti.

Nota: in Pachetul Premium avem detalii cu mult mai amanuntite referitoare la cautari produse, aici am pus doar lucrurile majore.

2. Produse din China

Vanzatorii EmagMarketplace vechi si cu cifre foarte mari iau produsele cat mai aproape de sursa, de producator. Si cum China este producatorul mondial, atunci cand iei produsele din China porti sa fi sigur ca ai preturile cele mai bune.

De unde gasesti produse pentru a le vinde pe EmagMarketplace? Exista doua mari surse, folosite la nivel mondial:

  • Aliexpress
  • Alibaba
Aliexpress

Aliexpress este un site dedicat celor care vor sa cumpere in cantitati de “retail” respectiv la bucata, direct din China. Practic este un marketplace similar EmagMarketplace, dar plin de furnizori care cauta sa isi vanda produsele lor clientilor finali. Bineinteles ca ai acces si ca firma acolo, ba chiar o sa vezi ca au preturi reduse, discounturi si diverse cupoane functie de cantitatile comandate. Astfel, atunci cand iei mai mult primesti si mai bun pret.

Cum cauti? Ai o bara clasica de cautare unde pui produsul dorit de tine. 

Sa luam un exemplu, totusi:

Toata lumea stie de frenezia care i-a cuprins pe telespectatorii Netflix de la Squid Game (serialul, Jocul Calamarului). Au aparut implicit o serie de produse cu aceasta tema. Asta este de fapt un tips important: cauta sa gasesti un produs pe trend, ceea ce cere piata pe moment, astfel incat sa ai cerere masiva fara prea mare bataie de cap cu traficul. Atunci cand esti inaintea competitiei, pe trend, castigul este ca si garantat. In plus, la inceput, poti cere si preturi destul de sus.

Revenind, pe Aliexpress poti vedea produsul la o diferenta mare de pret fara de situl emag.ro. Chiar si daca adaugi transportul, vama, curieri, comisioane EmagMarketplace, tot ramane o bucata foarte buna de profit. Cat poate sa fie mai simplu de atat? Cumperi de la Aliexpress si apoi listezi pe EmagMarketplace.

Hai sa revenim la exemplu, cu un produs nerecomandat sa il vinzi, din motive multiple: nu poti sa il transformi intr-un brand propriu el fiind deja un brand, probabil si probleme de copyrights, transportul este mai scump decat produsul, etc. Intentionat l-am ales asa, doar ca demo pentru cifrele din spate. Pe de alta parte insa are si multe parti pozitive: este f usor, ieftin, pe trend fiind cunoscut pe piata, usor de transportat, depozitat si manipulat, nu are parti mobile care sa se strice si sa dai garantie, nu are electronica, etc.

EMAG.ro

Pret: 17.85lei (plus transport 20lei = probabil si de aici mai castiga cel putin 5lei diferenta, dar nu l-am luat in calcul). Ca sa nu mai spunem ca este listat la pretul de baza de 50lei (de CINCI ORI pretul de achizitie = 500%)!!!!

ALIEXPRESS.com

Pret: 4lei (plus transport 1.49usd, aprox 6.54lei) = total:10.54lei. Nu am luat in calcul cupoanele de discount care pot duce pretul si (mult) mai jos!

Produsul este IDENTIC, vezi poza care nici macar nu a fost edita, copy-paste direct. Efort minim – Castig maxim!

Nota: imagini preluate de pe situl emag.ro si respectiv aliexpress.com care aparatin detinatorilor de drept.

ROI : 78%
Profit: 41% 

Update Sep 2022: Nu uita ca avem un instrument de calcul profitabilitate, calculator comisioane, aici

Ce mai castiga EXTRA si din diferenta de transport il putem considera partea ce acopera cheltuielile interne cu firma & taxe de tot felul. Ce castiga din cupoanele extra Aliexpress le putem considera iarasi bonus (la sumele astea probabil se dubleaza profitul din cele 2 componente hi hi hi). Cu alte cuvinte, pentru fiecare leu investit, castigi 0.78 (enorm). Extrapoland, daca bagi 10000 scoti 17800 din care 7800 profit pur!

Nota: in mod evident nu se pot garanta aceste cifre vreunui utilizator (mai ales celor care urmeaza fix exemplul de fata, la o data oarecare)

Suma in sine in acest exemplu nu este chiar asa de relevanta (de asta am si ales produsul asta ca exemplu) dar procentele sunt IMENSE si arata potentialul enorm de castig!

Daca vrei si alte exemple de produse de acest gen, comparativa, fa o cerere pe grupul de facebook si mai facem astfel de studii de caz!

Update Aug 2022: ne-am uitat din curiozitate pe situl emag.ro dupa termenul de cautare “squid game” si am constatat ca sunt 194 de rezultate! Asta ne spune clar, ca foarte probabil au fost numerosi antreprenori care au FACUT BANI buni cu aceste produse, in doar cateva luni de cand acest serial era foarte popular (primavara 2022). Dovada clara ca SE POATE!

Nota: in Pachetul Premium avem detalii cu mult mai amanuntite, inclusiv tips cum sa reduci sau chiar elimini taxele si chiar cum sa faci sa aduci marfa foarte repede (o saptamana) + cum sa alegi furnizori de incredere din prima + securitate tranzactii (plati), etc. Aici am pus doar un sumar.

Alibaba

Ei bine abia aici lucrurile incep sa devina cu adevarat deosebite! Alibaba este dedicat in primul rand profesionistilor, nu neaparat clientilor finali. Vei vedea de altfel ca nulti furnizori au minim de comanda cateva zeci sau chiar sute sau mii de bucati. Asta pentru ca, la un anumit nivel le poti cere chinezilor sa iti printeze inclusiv ambalajul tau propriu si chiar si logo-ul tau pe produse! Cu adevarat marca si brand propriu!

Procesul este similar Aliexpress: cauti produsul, identifici furnizori, dai comanda. Recomandat este sa comanzi la inceput un minim, sau chiar sa ceri direct o mostra “sample”. Ei o sa iti trimita una sau mai multe bucati pe care sa le testezi, vezi calitatea si daca esti multumit comanda la bax sau palet. Chiar daca o bucata o sa fie foarte scumpa (ca doar este special pentru tine pregatita, una singura, nu un lot intreg) si mai ales transportul este scump pentru ca de regula se face prin DHL sa ajunga repede, majoritatea furnizorilor o sa iti faca discpunt din comenzile ulterioare, astfel incat sa nu simti aceasta plata mai mare.

Odata “dovedita” piata cu un anumit produs testat din sursele de mai sus, te duci la Alibaba si cauti un furnizor propriu care sa fie practic fabrica ta, pentru tine. Deja acum poti anticipa un nivel de comanda pe mai multe saptamani si iti permiti sa comanzi de exemplu un palet. Iti vor veni produse cu brandul tau, nu mai risti competitie pe acelasi listing. Poti investi mult mai mult in reclama, te poti extinde si in afara EmagMarketplace (cum vom vorbi mai pe larg in ultimul episod)

Cum sa gasesti furnizori pentru a vinde pe emag.ro

Nota: in Pachetul Premium avem detalii si informatii referitoare la taxe vamale si importuri (inclusiv datele de contact: tel. / emailuri, pentru fiecare regionala si reprezentanta locala de judet) – lucruri importante atunci cand aduci marfa, mai ales din afara UE, respectiv China (sau alte state non-UE).

Punem punct aici acestui episod foarte complex pentru ca pe acest topic se poate discuta probabil zile la rand fiind una din etapele cheie in acest business si de care se sperie foarte multi (desi nu este cazul, ai vazut ce simplu este)… In Pachetul Premium o sa fie tutoriale video detaliate (logic) unde sa putem vorbi pe larg. Nu am vrut sa incarcam excesiv Pachetul Gratuit.

Ne auzim curand!

Important! Stai in legatura cu noi: