eFactura 2024 pentru vanzatorii de pe Emag Marketplace

Ce se schimba de la 1 ianuarie 2024?

De la 1.01.2024 devine obligatorie eFactura.

Este doar una din schimbarile in ecommerce din 2024 – pe care le-am mentionat, integral, aici: Schimbari Emag Marketplace 2024

Ce este eFactura?

Un sistem inventat de ANAF prin care toate facturile emise de tine ajung in serverele ANAF. Nu ca pana acum nu ar fi avut acces la serverele tuturor retailerilor… dar acum, TU esti cel care (obligatoriu) le trimite.

Scopul? Sa primesti amenda cat mai simplu. Niciodata nu am auzit ca ANAF sa fi fost un organ de preventie si de ajutor ci de fapt un organ de control si amenzi. Nu suntem, din pacate, in tari civilizate unde vine organul fiscal si iti lasa check-list cu ce ai de facut, iti da o perioada rezonabila si realista de timp sa rezolvi, apoi vine sa te intrebe mai intai daca ai nevoie suplimentara de ajutor sa implementezi si abia la final aplica, daca mai este cazul, amenzi. Plus ca legislatia este stabila. La noi se merge pe sistemul ameneda direct, de aceea este cazul sa te pui la punct cu legislatia… de unul singur, cat mai rapid! Citeste mai departe sa afli cum!

Cine trebuie sa emita eFacturi?

eFactura este obligatorie doar intre persoane juridice (firme) ce activeaza pe teritoriul Romaniei, indiferent daca sunt sau nu platitori de TVA. Altfel spus: daca faci o factura catre o firma, trebuie sa incarci acea factura si pe serverele ANAF. Asta deocamdata. Pentru ca, din 1 iulie 2024, eFactura devine obligatorie pentru absolut toate facturile, nu doar cele catre PJ.

Chinezii de pe Emag trebuie sa emita eFacturi? Da, dar doar daca sunt inregistrati cu cod de TVA romanesc. Altfel… tot pe haiducie, cum ne-am obisnuit deja cu prezenta lor pe Emag Marketplace…

Daca ai livrari intracomunitare de bunuri, esti de asemenea exceptat de la aceasta regula.

Termen de emitere. Penalitati eFactura

Factura o poti emite conform art 319 alin 16 din Codul Fiscal. Aici nu se schimba nimic. eFactura in schimb, trebuie emisa (incarcata) la ANAF in maxim 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii.

Penalitati nefolosire eFactura:

  • amenda de la 5000 la 10000 lei daca esti contribuabil mare, sau
  • 2500 – 5000 lei daca esti contribuabil mijlociu si respectiv
  • 1000 – 2500 lei daca esti contribuabil mic sau persoana fizica (intreaba contabilul tau la ce categorie te incadrezi).

Exceptie: pana la 31.03.2024 nu se taie amenzi, sistemul fiind in lucru (teste).

ATENTIE: daca inregistrezi in contabilitate o factura care nu a provenit din eFactura (sa zicem ca cumperi ceva de la o alta firma) se penalizeaza cu valoarea TVA de pe acea factura. Astfel, la costuri, trebuie sa verifici daca acea factura este venita via eFactura.

PS: Ai un hotel sau pensiune si primesti bonuri (carduri) de vacanta? Atunci ai obligatia sa raportezi catre emitentul acelor bonuri prin eFactura aceste tranzactii B2C (Business To Consumer) incepand cu 1.04.2024. In lege poarta numele de “unitati afiliate”.

Cum verifici daca o firma este inscrisa in eFactura?

Termeni tehnici. Ce este eFactura?

eFactura este un fiser electronic tip XML. Ca sa fie original, acest fisier trebuie sa poate sigiliul electronic de la Ministrerul Finantelor. Acest fisier contine toate datele dintr-o factura obisnuita (nume vanzator si beneficiar, datele de identificare ale acestora, coduri de TVA, preturi, etc)

Concret, cum ma inregistrez in eFactura?

  1. Iti faci o semnatura digitala pe firma la un provider local de ex.: Certsign, Infosign, Namiral, Transped, etc. Cauta pe net, sunt o multime de provideri. Unii ofera certificare in cloud, altii token fizic (un fel de stick). Unele sunt valabile doar pe sisteme cu Windows, altele si pe Mac, problema este la cei care folosesc strict Andorid desi ma indoiesc ca sunt uzeri exclusivi de Android. Acesti provideri iti vor cere (si) identificare detaliata, unii chiar cu apel video, deci o sa dureze cateva zile, asa ca dai inainte repede. O sa te coste vreo suta, doua sau chiar trei, de lei (nu uita sa iei factura hi hi hi).
  2. Iti faci cont in SPV (Spatiul Virtual Privat) pe situl ANAF: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pj O sa ai nevoie de semnatura digitala (obtinuta la pct 1), se descarca un fisier PDF din formularul de la linkul acesta, care trebuie validat (semnat electronic de tine) si incarcat mai apoi cu finalizare formular de inscriere. Plus documentele firmei, tot asa, semnate digital cu certificatul digital de la pct 1. Vezi sa ai ultima versiune de Adobe Reader. In cateva zile primesti un email de la ANAF ca ti-a fost validat contul si ai primit acces. Sau daca este cazul, te anunta ce acte nu sunt ok.
  3. Odata logat ai butonul de inregistrare in eFactura. Click si gata. Ca sa verifici ca totul a fost finalizat in regula, deschizi o fereastra incognito si accesezi linkul: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/registre/registrul_eFactura

Cum emit eFacturi?

Aici ai doua variante: 

(1) Gratuit, direct pe situl ANAF pe linkul urmator: Aplicatie eFactura Ministerul Finantelor

(2) Cu un soft separat. Aici ai diverse optiuni, chiar si gratuite, sau trial o perioada de timp, din care amintim: Facturis, Oblio, Smartbill, ba chiar si BT are ceva dedicat. Aceasta postare nu face obiectul descrierii in detalii a acestor instrumente, iti recomandam sa vorbesti si cu contabilul tau, si apoi sa faci o alegere. Da o cautare pe net, sunt, de asemenea o gramada.

Cum incarc eFactura?

Daca folosesti sistemul manual de la ANAF, sau ai doar factura generata tip XML de un soft separat, pasii vor fi:

  1. Te loghezi in SPV pe situl ANAF cu clik pe “Autentificare cu Certificat”
  2. Ai apoi meniuri, important este cel denumit “Trimitere factura” (submeniu din “Facturare Electronica”)
  3. Incarci factura sub forma XML
  4. Primesti un ID de confirmare, aplicatia salveaza inregistrarile din ultimele 60 de zile
Daca ai un soft complet automat (am scris mai sus cateva) acestea vor incarca automat facturile, fara sa mai faci acesti pasi.

Cum descarc eFactura?

Cum am spus mai devreme, o sa primesti la randul tau facturi via SPV. Sau poate vrei sa descarci facturi incarcate anterior (tu sau contabilul). Pasii de urmat, sunt:

  1. Te loghezi in SPV via “Autentificare Certificat”
  2. “Facturare Electronica” – “Raspunsuri Factura” – pui CIF si numarul de zile – “Obtine Raspunsuri”
  3. Alegi si descarci din lista afisata ce te intereseaza

Poti, tot pe situl ANAF, transforma din XML in PDF un fisier

Ce impact are eFactura pentru sellerii pe Emag Marketplace?

Avand in vedere faptul ca de la tine pot cumpara si clienti persoane juridice, direct de pe Emag, trebuie neaparat sa le emiti facturile sub forma de eFactura. Si asta in maxim 5 zile lucratoare, cum a fost anuntat. In acest moment (23.12.2023) nu stim daca Emag Marketplace va implementa un sistem automatizat de transmitere a acestora, care sa ne usureze munca. Sau macar sa ne puna la dispozitie vreun instrument semi-automatizat… nimic. Decocamdata, tu esti, cum am spus la inceput, singurul responsabil de asta!

De notat faptul ca de la mijlocul anului viitor, si pentru persoanele fizice va trebui sa emiti facturi in acelasi mod.

Sfatul nostru este sa iti iei un soft specializat care face asta automat (sau macar semiautomat). Tine cont si ca, desi termenul este 1 ianuarie 2024, ai pana la final de martie 2024, fara penalitati.

In rest… focuseaza-te pe vanzari mai degraba, pentru ca astfel de birocratii si piedici o sa tot apara. Dar daca vin vanzarile si ai si marja buna, gasesti cu mare usurinta solutii tehnice si umane care sa te degreveze rapid de aceasta situatie.

Iti dorim mult succes! 

TU CUM TE-AI PREGATIT DE EFACTURA? Lasa-ne un comentariu mai jos sa impartasim din experienta fiecaruia! Si nu uita de grupul nostru de Facebook unde dezbatem, alaturi de cei peste 8500 de membrii, probleme si situatii zilnice, legate de vanzarea pe Emag Marketplace Romania!

Succes!

2024 este aici!. 2024 este anul in care SI TU poti sa devii seller pe Emag si sa ai parte de un business de succes! Profita ACUM de oferta speciala pentru Cursul OnlineSellers  despre cum sa vinzi pe Emag Marketplace!

Primesti imediat acces la: 

  • Cursul OnlineSellers Premium plus acces la 
  • Calculatorul de profit, plus acces la 
  • Nomenclatorul de comisioane Emag si ai inclusa si
  • O ORA de Consultanta individuala, privata, 1:1 cu noi!

Pachet complet pentru afacerea ta pe Emag Marketplace Romania, la un pret imbatabil! Plus actualizari permanante, gratuite. Din 2021 ajutam sellerii sa aiba succes online!

Stiai ca poti SI TU sa fii vanzator pe platforma Emag Marketplace?

Te putem invata noi cum poti sa deschizi o afacere pe EmagMarketplace, ai la dispozitie mai multe resurse:

Important! Stai in legatura cu noi:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *